-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47935 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا قرآن كريم، دربارة نظرية تكامل داروين، ديدگاه خاصي دارد؟

1. آيات شريفي از قرآن كريم، از جمله سوره اعراف، آيه 27; نسأ، 1; سجده، 8 و... به اين حقيقت اشاره دارند كه نسل بشر، به انسانهاي نخستين باز ميگردد كه از خاك آفريده شده است; از اين رو، در نگرش قرآن، بر خلاف نظريه داروين، انسان، موجودي متحوّل يافته، در فرآيند تنازع بقا، به منظور بقاي انسب (مناسبتر) نيست.

2. از آياتي كه دربارة هدف خلقت انسان آمده، فهميده ميشود كه تئوري تكامل در قرآن، به مفهوم منتهي شدن سير انسان به خداوند است. برخي آيات در اينباره به قرار زيرند: وَ أَنَّ إِلَيَ رَبِّكَ الْمُنتَهَيَ ;(نجم،42) ]و كار آفرينش عالم[ به خدا منتهي ميشود.; يَـََّأَيُّهَا الاْ ?ًِنسَـَنُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَيَ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَـَقِيهِ ;(انشقاق،6) اي انسان! تو با هر رنج و مشقّت در راه طاعت و عبادت حق بكوش كه عاقبت به حضور پروردگار خود ميروي.

3. تكامل، مقتضاي حكمت و عدل الهي است، چرا كه نتيجة منطقي آفرينش انسان، آن هم آفرينشي اعجازآميز و نيز بهرهمند نمودن او به عنصر اختيار و انتخاب، آن است كه بايد راه براي حركت وي در سير تكاملي باز باشد، تا بتواند با آن دست مايههايي كه در اختيار او گذارده شده حركت نمايد. از سوي ديگر، انگيزههاي دروني او كه رو به قلّهاي بي نهايت دارند و از لحاظ سقوط و صعود، هر دو سمت و سويي پايانناپذير را نشانه گرفتهاند، تنها و تنها در ساية اين حركت تكاملي، اشباع شدني است. اين وصف كمالجويي سيري ناپذير كه در درون انسان به وديعه گذارده شده است خود، توجيه كنندة وجود حقيقيِ تئوري تكامل بوده و مورد تأييد قرآن كريم است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.